“Man skal respektere Karmaloven”

Anders Bækgaard lever af at levere musik og underholdning til virksomheder og private fester. Men i virkeligheden lever han af god service – og et enormt kendskab til kunderne og deres behov.

Han er en rutineret musiker og mestrer både elbas, kontrabas og korsang. Men til daglig sørger han for, at andre musikere kommer ud og spille. Siden 2012 har Anders Bækgaard nemlig drevet bookingfirmaer. I første omgang startede han sit eget firma Bandkompagniet op. I januar 2016 fik han imidlertid mulighed for overtage det veletablerede firma Bandportalen. Han slog til og lukkede sit første firma ned. Det viste sig at være en god beslutning.

”Det var svært at skabe synlighed i en stærkt konkurrencepræget branche. Mit eget firma var i gang, men der var ikke fuld hammer på, så derfor sagde jeg ja til at overtage. Det er gået fantastisk – over al forventning,” siger han.

Han har formået at hæve omsætningen siden 2015. Og han vurderer, at der er masser af vækstpotentiale.

Men han kan også sommetider blive lidt nervøs over at stå med hele ansvaret for servicen, for driften, for udviklingen, for økonomien.

”Der er meget mere administrativt end i mit første firma. Jeg har en revisor til at lave moms og skat, men laver selv bogføring, jeg laver kontrakterne, jeg overfører penge til musikerne, laver regnskab, svarer på alle mails. Jeg ville gerne have en praktikant til den slags,” siger han.

Anders Bækgaard er selv udøvende musiker, og han har stået på alle slags scener, fra en campingplads i Midtjylland til et stadion foran 70.000 mennesker i Indonesien. Erfaringerne gør, at han ved præcist, hvad der virker og kan tage højde for ting, man som arrangør måske ikke tænker på.

”Det betyder rigtig meget for min forretning, fordi jeg som musiker giver kunderne en service, som konkurrenterne måske ikke kan. Jeg er ekstremt god som arrangør til at tage kunden i hånden og visualisere et arrangement. Og så er jeg lynhurtig til at se, hvilke behov, der passer til kunden,” siger han.

Af og til sker det, at en kunde som han har haft en tæt dialog med, vælger en anden løsning. I sådanne tilfælde kan mange være fristede til at påpege, hvor meget tid de forgæves har brugt på kunden.
Det gør Anders Bækgaard ikke. Han bruger karmaloven – en filosofi om, at når man sender positiv karma af sted, kommer det tifoldigt tilbage.

”Jeg ønsker dem en rigtig god fest og understreger, at det vigtigste er, at de får den fest, de ønsker sig. Man kommer langt med karmaloven i servicebranchen. Man skal opføre sig ordentligt og aldrig prøve at oversælge noget bare for at tjene nogle penge,” siger han.

En af gangene meldte kunden efter en uge m tilbage, at det andet band var sprunget fra, og nu ville hun alligevel gerne booke et band, fordi han havde ydet god service under hele forløbet.